Vigyázzon anti-tápanyagokra! 10 anyag, amely gátolja a vitaminok és ásványi anyagok felszívódását (antinutriensek)

0
28

Az antitápanyagok (antinutriensek) olyan természetes vagy szintetikus vegyületek, amelyek megtalálhatók bizonyos élelmiszerekben, különösen a szemekben, hüvelyesekben és diófélékben, és amelyek zavarják a vitaminok, ásványi anyagok és más tápanyagok felszívódását. Ezért nagyon fontos tudni, hogy mely élelmiszerek tartalmaznak specifikus tápanyagokat annak érdekében, hogy csökkentsék a szervezetben lévő koncentrációjukat.

Vigyázzon anti-tápanyagokra! 10 anyag, amely gátolja a vitaminok és ásványi anyagok felszívódását (antinutriensek)

Antinutriensek, amelyek gátolják a vitaminok és ásványi anyagok felszívódását

  1. Fitinsav. A gabonákban és hüvelyesekben található egyik legismertebb antitápanyag, amely zavarja az ásványi anyagok felszívódását. A fitinsav blokkolhatja a foszfor, kalcium, réz, vas, magnézium és cink felszívódását, ami vérszegénységhez és csontvesztéshez vezethet. A fitinsavat tartalmazó termékek kerülése azonban nem éri meg, mivel mindegyik ízletes és egészséges a maga módján. Csak helyesen kell főznie őket – áztassa őket meleg vízben, öblítse le forró vízzel, használja a főzéshez magas hőmérsékletet és csírázza ki őket. A citrusfélékben és a kiviben található C-vitamin, valamint az A-vitamin – sajt, vaj, tojás és egyebek – szintén segítenek az antitápanyagok káros hatásainak semlegesítésében.
  2. Glutén. Ez az egyik legnehezebben emészthető növényi fehérje, amely megtalálható a zabban, az árpában és a zabban, és emésztőrendszeri problémákat okoz. Ezenkívül provokálja az irritábilis bél szindróma, autoimmun betegségek, allergiák és kognitív problémák kialakulását. A lisztérzékenység súlyos formája a lisztérzékenység, amely a fent felsorolt problémák mellett ízületi fájdalmat, fejfájást, fáradtságot és rossz memóriát is okozhat. Még akkor is, ha kizárja az étrendből ezt az antinutrientet tartalmazó ételeket, a probléma mégsem oldható meg, mivel a glutént gyakran hozzáadják az édességek, sajtok és tenger gyümölcseinek gyártásához, valamint az ételízesítőkhöz, a húsleves kockákhoz és a töltött csokoládékhoz. Ezért ki kell cserélni őket egészségesebbekre – étcsokoládé, kiváló minőségű sajtok, házi levesek stb.
  3. Tanninok. Megzavarják a megfelelő emésztést, fehérjehiányt és emésztőrendszeri problémákat okoznak, például puffadást, hasmenést és székrekedést. Különösen sok tannin található a fekete és a vörös babban, a gyümölcsök és bogyók héjában (gránátalma, alma, datolyaszilva, cseresznye, szeder, áfonya, áfonya), diófélékben és gabonakorpában. De ez nem azt jelenti, hogy teljesen ki kell zárni őket az étrendből. Jobb, ha megfelelő feldolgozásnak vetjük alá őket – ne együk meg a héjat, áztassuk meleg sós vízben, főzzük magas hőmérsékleten.
  4. Oxalátok. Hozzájárulhatnak a pajzsmirigy diszfunkciójához, az emésztőrendszer gyulladásos állapotaihoz és esetleg asztmához, ízületi betegségekhez. Az oxalátok leggyakrabban a szezámban, a szójababban, a fekete és a barna kölesben, a hüvelyesekben, a hajdinában, a répában és a fekete borsban találhatók. Ennek az antinutriensnek a minimálisra csökkentése érdekében a fenti ételeket azonnal jeges vízbe merítve blansírozza, magas hőmérsékleten, gyorsfőzőben főzze és áztassa.
  5. Lektinek. Fő jellemzőjük, hogy az emésztés során életben tudnak maradni a gyomor-bél traktusban, ezért könnyen behatolnak az emésztőrendszert bélelő sejtekbe, ami a bél hámsejtjeinek elvesztéséhez vezet, károsítja a membránokat és megzavarja a tápanyagok emésztését és felszívódását, ami a baktériumflóra változásainak stimulálása és az autoimmun reakciók aktiválása. Különösen sok lektin található babban, búzában, hüvelyesekben, ha azokat nem megfelelően készítik el. Ezért használat előtt hosszú ideig, legfeljebb 12 órán át, sós vízben kell áztatni, és magas hőmérsékleten főzni.
  6. Szaponinok. Nagyon sok van hüvelyesekben, ezért a babot gyakran “zenei terméknek” nevezik. A szaponinok valójában a növény fő védelmezője a rovarok ellen, de főzve szappanos habot képeznek. Ez az antinutriens megakadályozza a fehérjék felszívódását, ezért történik a gázképződés. De, ha a babot 48 órán át nagyon meleg lúgos vízben áztatják (adjunk hozzá citromlevet), ezeket rendszeresen öblítsük, minden alkalommal cseréljük a vizet, majd hosszú ideig alacsony lángon főzzük, akkor a szaponinok hatása nullára csökkenhet.
  7. Tripszin és kimotripszin inhibitorok. Megtalálhatók a gabonafélék többségében, a kenyérben, sőt a bébiételekben is. Olyan problémákat okoznak, mint az ásványi anyagok hiánya a hasnyálmirigy problémáiban. Semlegesítésük érdekében meg kell enni a tegnapi kenyeret, használat előtt áztatni és főzni a gabonaféléket a sütőben, házi ételeket adni a gyerekeknek.
  8. Izoflavonok. Ezek egyfajta polifenol – antinutriens, amely szójababban, vörös szőlőben, lenmagban található, és hormonális és emésztési problémákat okoz. Semlegesítéséhez étrendjében ként tartalmazó ételeket kell tartalmaznia – hajdina, quinoa, hagyma, zöld növényi levelek, keresztesvirágú zöldségek, fokhagyma és tojássárgája.
  9. Szolanin. Megtalálható olyan zöldségekben, mint a padlizsán, a paprika és a paradicsom. Elvileg a legtöbb esetben hasznos táplálékellenes szer. De nagy adagokban olyan tüneteket okozhat, mint hányinger, hasmenés, hányás, gyomorgörcs, torokégés, fejfájás és szédülés. Ennek megakadályozása érdekében a főzés előtt ajánlott a zöldségeket meghámozni és sós vízben áztatni.
  10. Kakonin . A kukoricában és a éjjeli madárfélék családjába tartozó növényekben, beleértve a burgonyát is, gombaellenes tulajdonságai miatt kis adagokban hasznos, de emésztési problémákat okozhat egyeseknél, különösen nyersen vagy nagy mennyiségben szedve. A legjobb, ha ezeket az ételeket meleg vízben áztatja, mielőtt elfogyasztaná, és magas hőmérsékleten főzné.
OLVASS TOVÁBB:  6 dolog, amit soha nem szabad megtenni egy férfi érdekében, hogy ne veszítse el

Valójában ez a 10 vitamin, amely gátolja a vitaminok és ásványi anyagok felszívódását, nem fog sok kárt okozni a szervezetben, ha az ezeket az antinutrienseket tartalmazó ételeket főzés előtt, némelyiket elég sokáig lúgos vízben áztatják, majd a sütőben főzik. Ezért nem szabad kizárni őket az étrendből, mert sok hasznos nyomelemet és vitamint tartalmaznak.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét