Személyes határok. Hogyan lehet megtanulni “NEM” -et mondani?

0
12

Személyes határok. Hogyan lehet megtanulni

Azt álmodja, hogy több időt szabadítson fel fontos dolgokra? Olyan módot keres, amely segít megtalálni az egyensúlyt az önmegvalósítás és a kapcsolatok között? Van megoldás – egészséges és érett személyes határok építése.

A személyes határok nem csupán a másokkal való interakció szabályait tartalmazzák. Ez a belső értékkódod , amely szerint egész életed felépül.

Ebben a cikkben megvizsgáljuk, hogy mik a személyes határok, és hogyan lehet ezeket meghatározni. Megtanulja, hogyan kell kezelni a “jó lány” komplexumot, és nem érzi magát bűnösnek az elutasítás miatt. És azt is tanulja meg, hogy magabiztosan építse fel határait, miközben meleg kapcsolatokat tart fenn szeretteivel, barátaival, kollégáival.

A technológia gyors fejlődése érzelmi és fizikai stresszt okoz. A nap 24 órájában kapcsolatban vagyunk a külvilággal. A közösségi média megjelenésével a személyes tér határai elmosódtak. Paradox módon az információbőség, a lehetőségek széles skálája idején a harmonikus élet egyik fontos eleme a “nem” mondás képességévé vált. A személyes határok védelmének elhanyagolása azzal a veszéllyel jár, hogy “valaki más” életét éljük, megtestesítve mások álmait.

Az egészséges személyes határok létrehozásának finom előnyei

  • Maximalizálja a lehetőségeit, amikor a megvalósítás szféráját választja.
  • Növelje az energia mennyiségét a felesleges tevékenységek kiküszöbölésével.
  • Javítsa egészségét, mivel az öngondoskodás automatikusan elsőbbséget élvez.
  • Gyorsabban hoz döntéseket, mert világos belső szabályai vannak és a prioritások világos megértése van.
  • Több szabadideje van, amelyet befektethet a számodra fontos projektekbe.

Miért engedjük megsérteni személyes határainkat?

Legtöbben gyermekkorunkban olyan viselkedési mintát figyeltek meg, amelyben a személyes határok megsértését tartották normának. Emlékszel, megengedték-e önnek, hogy gyermekként kifejezze véleményét, különösen, ha az ellentétes mások véleményével? Bátorították-e az érzéseket anélkül, hogy jóra és rosszra osztanák őket? Volt olyan személyes tered, amelyet a szeretteid tiszteltek? Mennyire konstruktívan kezelted a konfliktusokat a családodban?
Ha véleményét rendszeresen kritizálták, nem voltak fizikai határok, akkor a személyes határok megállapításának kérdése fájdalmas lehet az Ön számára.

Honnan tudhatja, hogy megsértették-e a személyes határait?

A személyes határok megszegése kényelmetlenül érzi magát. Düh, irritáció, harag formájában nyilvánulhat meg. A modern társadalomban szokás elnyomni ezeket az érzéseket. Valójában azért értékesek, mert jelzik a külső valóság és a belső igények közötti eltérést.
Dühöd folyamatos elnyomásával abbahagyod érzésedet a kezdet pillanatában. A harag nehezteléssé, krónikus elégedetlenséggé, irritációvá fejlődik. De nem sikerül tisztázni a kérdést, mert a tisztázatlan személyes határok miatt nem érti, hol történt a megsértésük. Növekszik az elégedetlenség önmagával és a világgal szemben, ami ennek eredményeként a kapcsolat frusztrációjához és tönkremeneteléhez vezet.

OLVASS TOVÁBB:  6 módszer az élet női stratégiában való megteremtésére

Ha megoldatlan problémája van a személyes határokkal, akkor:

  • Neked nehéz nemet mondani
  • Nem emlékszel arra, mikor tettél utoljára valamit magadért, anélkül, hogy bűnösnek éreznéd magad.
  • Mindenáron megpróbálja elkerülni a konfliktusokat
  • Gyakran használ kifogásokat és kifogásokat, még olyan helyzetekben is, amikor nem érzi magát bűnösnek
  • Fájdalmasan reagálsz a neked címzett kritikákra és megjegyzésekre
  • A körülötted lévő emberek folyamatosan tanácsokat adnak és rámutatnak a különböző kérdésekben elkövetett kudarcokra
  • Nehéz segítséget kérned
  • Nem tudja, hogyan építsen érzelmi közelséget a szeretteivel, beszéljen az érzéseiről
  • Felelősnek tartja magát mások érzéseiért.

Hogyan lehet megszabadulni a rossz félelemtől?

Gyakran az elmosódott személyes határok a félelem jelzését jelentik, hogy nem kapunk szeretetet. Ez akkor történik, ha gyermekkorában hozzád közel állók a szerelmet a külvilágban elért eredmények jutalmául használták fel. Ez tovább hozza létre a szeretetszerzés szokását. Létrejön egy „jó lány” szindróma, aki saját felelősségének kárára vállalja mások felelősségét.

Ahhoz, hogy autonóm legyen mások véleményétől, meg kell:

1. Hozzon létre egy érett belső családot.

Belső gyermekének biztonságban kell éreznie magát, külső körülményektől függetlenül. Belső Szülője kritikusként vagy védőként van elhelyezve? Mennyire tud ellenállni a belső felnőtt mások nyomásának a körülötted? A belső család felnevelése hosszú folyamat, mivel ezeket az alszemélyiségeket kezdetben meg kell gyógyítani és táplálni.

2. Javítsa önértékelését.

Ebben sokat segít a sikernapló. Minden este legalább 3 olyan feladatot írsz le naponta, amelyek nagyszerű munkát végeztek. Írhat egy listát “50 eredményemről”, ahol a születés pillanatától kezdve jelzi sikeres helyzeteit. Mire lehet büszke? Mit tettél jól? Pusztulás, apátia, képességeid bizonytalansága pillanataiban rendszeresen olvasd el újra ezt a listát.

3. Külön a szülőktől.

Hozz létre magadban egy szeretetforrást, és ne légy abban az illúzióban, hogy a szüleidtől várod. Szüleid szerepet játszottak születésedben, ami óriási hálát érdemel. Ugyanakkor a szülői szeretettől való függés tönkreteheti boldog jövőjét. Fontos, hogy tisztelettudó, barátságos hangot tartson fenn a szüleivel folytatott beszélgetés során, miközben egyértelműen meghatározza a szabályokat a veled való interakció során. A szülőktől való elszakadást mindig konfliktus kíséri. Ez egy szükséges lépés, amely időnként fizikai távolságtartást igényelhet.

Mi van, ha szorosak a határok?

Ez az egészségtelen személyes határok másik véglete. A belső világgal való kapcsolattartás megsértése, szükségleteik egyértelmű tudatának hiánya, a gyógyítatlan pszichés traumák jelenléte érzelmi elidegenedést generál. Ebben az esetben egy személy agressziót mutathat, elkerülheti a szoros kapcsolatokat.

A legjobb dolog a kiváltó ok azonosítása egy szakértővel folytatott egyéni konzultáció során. Ezzel párhuzamosan azon kell dolgoznia, hogy nyitottabb kapcsolatokat teremtsen másokkal. Ehhez fontos megértenie és hangoztatnia érzéseit, miközben fenntartja a jóindulatot a beszélgetőtárs felé. Ebben segít a konstruktív kommunikáció algoritmusa.

OLVASS TOVÁBB:  Hogyan lehet megérteni egy nőt, hogy a férfinak komoly szándékai vannak? A komolyság három kritériuma

A konstruktív kommunikáció algoritmusa:

1. A valóság tárgyiasítása.

Az eseményt nyitott szemmel és anélkül, hogy értékelné egy másik ember viselkedését.
A „Tegnap éjfél után jöttél haza” kifejezés csak tényeket tartalmaz.

2 . Beszéljen az érzéseiről az Önüzenetek segítségével.

Koncentrálja a figyelmét magára, ahelyett, hogy meghatározná a másik ember cselekedetének motívumát. Hogyan vélekedsz erről az eseményről? Miért kapcsolta be érzelmileg ez az eset?
„Szorongást érzek, ha késik” – csak az érzéseidről beszél, korábban már felismerte és elfogadta őket.

3. Nyilvánítsa kívánságait és igényeit.

Érzelme oka egy kielégítetlen szükséglet, és az a feladata, hogy megértse, mihez kapcsolódik. Például: “Fontos tudnom, hogy minden rendben van.”

4. Kérés vagy ultimátum megfogalmazása.

Fontos, hogy pontosan megfogalmazza, mit szeretne, miközben tiszteletben tartja partnerét. – Hálás lennék neked, ha figyelmeztetnél, amikor késésben vagy.

A személyes határok felépítése nem természetes tehetség, hanem olyan képesség, amelyet elsajátíthat. Nincsenek kemény és gyors szabályok, de van néhány alapvető lépés.

4 lépés az egészséges személyes határok létrehozásához

1. Nyilvánvalóan ossza meg felelősségét másokkal.

Felelősségi körébe tartozik: érzéseid, érzelmeid, értékválasztás, döntések, cselekedetek, gondolatok, lakóhely kiválasztása. Ez a saját dolga. Ezenkívül a fentiek a másik személy személyes felelőssége.

2. A kommunikáció során készítsen listát a szabályairól.

Mi számít elfogadhatónak az Ön számára a kommunikáció során? Mit tart elfogadhatatlannak? A második esetben a konstruktív kommunikációs algoritmust használhatja kívánságainak hangoztatására.

3. Először is – vigyázni magára.

A személyes határok célja nem a másoktól való elválasztás, hanem az, hogy ne veszítse el önmagát mások között. Az a képesség, hogy önmagadat helyezd az első helyre, nem az önzés jele, hanem az önszeretet megnyilvánulása. Az öngondoskodás lehetővé teszi, hogy saját döntéseit felnőtt nézőpontból hozza meg. Kezdje el felépíteni a határokat a személyes térben: határozza meg az alvás, a fizikai aktivitás és a kiteljesedés világos idejét. Ennek az időnek sérthetetlennek kell lennie.

4. Erősítse meg személyiségének belső magját.

Az út belső megértése nélkül könnyen manipulátorok hatása alá kerülhet. Mind a környéken lévő emberek, mind a szeretteik, néha öntudatlanul, különböző befolyásolási lehetőségeket alkalmazhatnak – a lelkiismeret iránti fellebbezés, a szégyenérzet és a bűntudat kiszabása. Csak saját magad világos megértésével tudsz ellenállni nekik. A kérdésekre adott válaszok ebben segítenek: ki vagyok én? Merre megyek? Amit akarok? Kezdetben minél gyakrabban kérdezd meg magadtól őket, minden alkalommal csiszolva őket. A válaszok változhatnak, a lényeg az, hogy megfeleljenek belső vágyaidnak és igényeidnek.

Csak Ön ellenőrzi a határait, és meghatározza, hogy mikor, hol és kivel húzza meg a határt. Ugyanakkor a személyes határok kérdése nem statikus. Nincs végpontja, ahol mindig nyugodtan érezheti magát. Változol, és változnak a határok. Sőt, a személyes határok a helyzettől függően változhatnak.

A személyes határok megerősítése nem csak lehetővé teszi, hogy nyitott és barátságos emberek környezetét teremtse meg maga körül. A „nem” kimondásának képessége önmagával való békéhez vezet, és lehetővé teszi, hogy élje azt az életet, amelyet valóban megérdemel!

Szerző – Elena Zaporozhan, webhelyszerkesztő

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét