Hogyan befolyásolja a stressz az edzés utáni gyógyulást

0
43

Hogyan befolyásolja a stressz az edzés utáni gyógyulást

Az elhúzódó pszichés stresszel küzdő erősségű sportolóknak több napra van szükségük az izmok helyreállításához az edzés után, mint a nem stresszes sportolóknál. Akár nehéz vizsgák előtt áll, akár a vállalat, amelyben dolgozik, pénzügyi nehézségekkel küzd, vagy súlyos betegeket gondoz, krónikus mentális stressz késlelteti az izmok helyreállítását. Az austini Texasi Egyetem atlétikai tudósai ezeket az adatokat a Strength & Conditioning Research folyóiratban publikálták [1].

A hosszú távú pszichés stressz káros a sportolókra

A stressz serkenti az izomkárosító hormonok és olyan tényezők termelését, mint a kortizol és a miosztatin, és elnyomja a tesztoszteron termelést. A krónikus stressz az immunrendszert is deregulálja, és ennek következtében hajlamosabb vagy a betegségekre. Jelenlegi ismereteink alapján azt várhatnánk, hogy a pszichés stressz késlelteti az erőnléti edzésből való kilábalást, de egyelőre nem voltak olyan vizsgálatok, amelyek ezt egyértelműen kimutatták volna. Tehát Matthew Stulz-Kolemainen úgy döntött, hogy tanulmányozza a krónikus pszichés stressz hatását az erőnléti edzésből való kilábalásra.

OLVASS TOVÁBB:  Fizikai aktivitás hormonális zavarokkal

Kutatás a stressz hatásáról a lábedzés utáni gyógyulásra

Stulz-Kolemainen kísérletet végzett 9 nővel és 22 férfival, akiket egy speciális kérdőív segítségével megkérdezett az életükben tapasztalható pszichés stressz mértékéről az észlelt stressz skálája alapján. Aztán rábírta az alanyokat, hogy lábprés géppel edzenék a csípőjüket. 6 szettet tettek kudarcig. Négy nappal az edzés után Stulz-Kohlemainen megmérte azt a maximális izometrikus erőt, amelyet a diákok a lábprésen kifejlesztettek. Ennek eredményeként a következő ábrákat kaptuk (lásd az alábbi grafikont).

Hogyan befolyásolja a stressz az edzés utáni gyógyulást

Milyen volt a gyógyulás

A legkevésbé pszichés stresszel küzdő diákok (MPPS = 9 a grafikonon) egy nap elteltével ugyanazt a maximális izometrikus erőt tudták kifejleszteni, mint edzés előtt. Három nap (72 óra) után maximális izometrikus erejük nagyobb volt, mint edzés előtt.

Azok a hallgatók, akik a legtöbb pszichés stresszt tapasztalják (MPPS = 19 a grafikonon), négy nappal (96 órával) azután sem nyerték vissza az edzés előtti maximális izometrikus szilárdságot.

“A stressz, függetlenül attól, hogy egy életesemény stresszének vagy vélt stressznek tekintik-e, lelassította az izomműködés és a szomatikus érzés helyreállítási pályáit a megerőltető ellenállóképességet követő 96 órás periódus alatt” – összegzik a tudósok.

OLVASS TOVÁBB:  Pad lejtése és izommunkája

A tudósok megállapításai a stressz testmozgásra gyakorolt hatásáról

“Ezek az eredmények arra utalnak, hogy a stressz hatással van a kemény edzésből való kilábalásra” – írják a kutatók. „Azok, akik magas stresszről számolnak be, több napot vesznek igénybe, mint azok, akik kevesebbet jelentenek. Ennek az erőteljes hatásnak valószínűleg gyakorlati következményei lesznek azok számára, akik szembesülnek a krónikus mentális és testmozgás okozta stressz kettős kihívásaival, ami azt sugallja, hogy a megerőltető erőnléti edzésben részt vevőknek „óvatossággal kell eljárniuk stresszel szemben. Ezért körültekintő lehet, hogy az ilyen emberek kontrollálják a pihenést, és a túlzott mentális stressz idején több időt hagynak a gyógyulásra. “

Hozzá kell tenni, hogy ez a tanulmány a maximális izomterhelés fejlesztésének képességének helyreállítását vizsgálta. A testmozgás során eltöltött egyéb paraméterek, például az izomglikogén raktárak helyreállítása, ezek a megállapítások nem érvényesek. Vagyis az edzés utáni maximális erő helyreállítása nem kapcsolódhat az izmok energiapotenciáljának helyreállításához, de nagy valószínűséggel a neuromuszkuláris rendszer izomrostok innervációs képességének helyreállításához kapcsolódik.

Egy forrás:

  1. A krónikus pszichés stressz 96 órás periódus alatt rontja az izomműködés és a szomatikus érzések helyreállítását. Matthew Stults-Kolehmainen, John Bartholomew, Rajita Sinha. J Strength Cond Res. 2014. július; 28. (7): 2007-17.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét